torsdag 16 februari 2017

Kursöversikt SFI C-kurs

Kursöversikt SFI C


KURSINNEHÅLL SFI C-KURS 

GRAMMATIK                                                                                                                                            
·         Personliga, possessiva, reflexiva, relativa pronomen och frågeord               
·         Prepositioner
·         Adjektiv: kongruens och komparation
·         Adverb: tid-, rum- och satsadverb
·         Huvudsats- och bisats: sambandsord och vanliga bisatsinledare
·         Verb: preteritum, perfekt, futurum, hjälpverb, imperativ och enkla partikelverb
·         Ordföljd och satsdelar: subjekt, verb, objekt
 

HÖR
·         Eleven förstår vanliga situationer som rör vardags och arbetsliv.
·         Eleven förstår det någon återberättar, beskriver eller informerar om.
·         Korta nyheter som rör bekanta ämnen. 
·         Eleven förstår enkla meddelanden och instruktioner.

 
LÄS
·         Eleven kan läsa enkla texter som handlar om vardags- och arbetsliv.
·         Eleven läser korta: texter om bekanta ämnen och kan sammanfattahuvudinnehållet
·         Eleven förstår specifik information i enkla fakta texter, tabeller och diagram.
·         Eleven förstår korta instruktioner.
 

TALA

  • Muntlig interaktion och muntlig produktion: eleven kan anpassa sig till syfte och samtalspartner.
  • Eleven kan kommunicera med ett enkelt språk i situationer i vardags- och arbetsliv.
  • Muntlig interaktion: Eleven deltar i enkla samtal och diskussioner genom att framföra åsikter, tankar och information som för samtalet ochdiskussionen framåt.
  • Eleven använder olika strategier som underlättar interaktionen.
  • Muntlig produktion: Eleven berättar om och beskriver personliga erfarenheter och åsikter om bekanta ämnen samt ger enkla råd och instruktioner.
  • Eleven uttrycker sig sammanhängande, visar språklig variation och använder olika strategier för att förbättra kommunikationen.


SKRIV

·    Eleven kan skriva enkla texter, med viss anpassning till syfte och mottagare.
·    Eleven skriver texter om erfarenheter, åsikter, fakta och formella texter.
·    Eleven kan strukturera sina texter, har ett varierat ordförråd och meningsbyggnad.
  • Eleven kan använda olika strategier för skrivande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar