måndag 5 augusti 2019

C-kurs innehåll

Kursinnehåll C-kurs



KURSINNEHÅLL SFI C-KURS
          Grammatik                                                                                                                          
  • Personliga, possessiva, reflexiva, relativa pronomen och frågeord              
  • Prepositioner
  • Adjektiv: kongruens och komparation
  • Adverb: tid-, rum- och satsadverb
  • Huvudsats- och bisats: sambandsord och vanliga bisatsinledare
  • Verb: preteritum, perfekt, futurum, hjälpverb, imperativ och enkla partikelverb
  • Ordföljd och satsdelar: subjekt, verb, objekt
     
    HÖR
  • Eleven förstår vanliga situationer som rör vardags och arbetsliv.
  • Eleven förstår det någon återberättar, beskriver eller informerar om.
  • Korta nyheter som rör bekanta ämnen. 
  • Eleven förstår enkla meddelanden och instruktioner.
     
    LÄS
  • Eleven kan läsa enkla texter som handlar om vardags- och arbetsliv.
  • Eleven läser korta: texter om bekanta ämnen och kan sammanfattahuvudinnehållet
  • Eleven förstår specifik information i enkla fakta texter, tabeller och diagram.
  • Eleven förstår korta instruktioner.
     
    TALA
  • Muntlig interaktion och muntlig produktion: eleven kan anpassa sig till syfte och samtalspartner.
  • Eleven kan kommunicera med ett enkelt språk i situationer i vardags- och arbetsliv.
  • Muntlig interaktion: Eleven deltar i enkla samtal och diskussioner genom att framföra åsikter, tankar och information som för samtalet ochdiskussionen framåt.
  • Eleven använder olika strategier som underlättar interaktionen.
  • Muntlig produktion: Eleven berättar om och beskriver personliga erfarenheter och åsikter om bekanta ämnen samt ger enkla råd och instruktioner.
  • Eleven uttrycker sig sammanhängande, visar språklig variation och använder olika strategier för att förbättra kommunikationen.


        SKRIV


  • Eleven kan skriva enkla texter, med viss anpassning till syfte och mottagare.
  • Eleven skriver texter om erfarenheter, åsikter, fakta och formella texter.
  • Eleven kan strukturera sina texter och har ett varierat ordförråd och meningsbyggnad.
  • Eleven kan använda olika strategier för skrivande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar