torsdag 5 mars 2015

Satsadverbial


Satsadverbial:
 
aldrig            sällan            ibland              ofta            alltid 


LÄS TEXTEN "Frukost" och STRYK UNDER tidsadverbialen.
Är de efter eller före verbet, eller är mitt i mellan subjekt och verb?
Pröva och byt ut adverbialen och se om det betyder samma sak.


Ahmed: Vad äter du till frukost?
Jonas: Jag äter en smörgås med ost och en yoghurt. Ibland äter jag gröt.
Varje lördag äter jag en kanelbulle också!
Ahmed: När äter du frukost?
Jonas: På vardagar äter jag klockan halv sju och på helgen klockan nio ungefär.
Ahmed: Vad dricker du?
Jonas: Jag dricker alltid kaffe. Och du själv?
Ahmed: Jag dricker aldrig kaffe på morgonen. Normalt dricker jag te, men
ibland dricker jag bara lite apelsinjuice. Vad äter du till frukost, Tina?
Tina: Jag äter en macka och ett äpple, och jag dricker te.
Ahmed: Var äter du frukost?
Tina: Oftast äter jag frukost hemma, men ibland äter jag frukost på jobbet eller på ett kafé.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar