torsdag 9 juni 2016

Skolan och studieteknik för att lära och studera

1) Hur lär jag mig svenska?

Titta och lyssna på en film om att studera svenska.


Titta och lyssna på en film om att läsa.




2) Gå in på www.digitalasparet.se och klicka på vänstersida på Utbildning. Gör övningar om skolan!







3) Titta på en film om arbete och utbildning



4) Hörövning: Hur är skolan uppbyggd i Sverige?







5) Kursinnehåll C-kurs



KURSINNEHÅLL SFI C-KURS
          Grammatik                                                                                                                         
  • Personliga, possessiva, reflexiva, relativa pronomen och frågeord               
  • Prepositioner
  • Adjektiv: kongruens och komparation
  • Adverb: tid-, rum- och satsadverb
  • Huvudsats- och bisats: sambandsord och vanliga bisatsinledare
  • Verb: preteritum, perfekt, futurum, hjälpverb, imperativ och enkla partikelverb
  • Ordföljd och satsdelar: subjekt, verb, objekt
     
    HÖR
  • Eleven förstår vanliga situationer som rör vardags och arbetsliv.
  • Eleven förstår det någon återberättar, beskriver eller informerar om.
  • Korta nyheter som rör bekanta ämnen. 
  • Eleven förstår enkla meddelanden och instruktioner.
     
    LÄS
  • Eleven kan läsa enkla texter som handlar om vardags- och arbetsliv.
  • Eleven läser korta: texter om bekanta ämnen och kan sammanfatta huvudinnehållet
  • Eleven förstår specifik information i enkla fakta texter, tabeller och diagram.
  • Eleven förstår korta instruktioner.
     
    TALA
  • Muntlig interaktion och muntlig produktion: eleven kan anpassa sig till syfte och samtalspartner.
  • Eleven kan kommunicera med ett enkelt språk i situationer i vardags- och arbetsliv.
  • Muntlig interaktion: Eleven deltar i enkla samtal och diskussioner genom att framföra åsikter, tankar och information som för samtalet och diskussionen framåt.
  • Eleven använder olika strategier som underlättar interaktionen.
  • Muntlig produktion: Eleven berättar om och beskriver personliga erfarenheter och åsikter om bekanta ämnen samt ger enkla råd och instruktioner.
  • Eleven uttrycker sig sammanhängande, visar språklig variation och använder olika strategier för att förbättra kommunikationen.


        SKRIV


  • Eleven kan skriva enkla texter, med viss anpassning till syfte och mottagare.
  • Eleven skriver texter om erfarenheter, åsikter, fakta och formella texter.
  • Eleven kan strukturera sina texter och har ett varierat ordförråd och meningsbyggnad.
  • Eleven kan använda olika strategier för skrivande.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar